Skriv ut

En gäst är allas gäst

Du har säkert stött på dem överallt i sommar. På bussen, på trottoaren, i butiken, utanför hotellet. Ibland självsäkra och självgående. Men ibland med den där sökande glasartade blicken hos en som inte lyckats omsätta kartan till verkligheten. Vad gör du? Går raskt förbi på väg till ditt? Eller stannar du upp och frågar: kan jag hjälpa till?

Tänk dig en helt vanlig sommardag i Helsingborg. Peter Larsson står utanför sitt jobb vid Knutpunkten och tar en nypa luft. På gatan har några hantverkare parkerat med sina firmabilar. Nu står tre killar och pratar med en fjärde i röd keps. Han med kepsen är chef eller arbetsledare och verkar vara i full färd att fördela dagens arbete. På trottoaren kommer en man gående. Det lyser långväga turist om honom. Möjligtvis kommer han från Indien av utseende och klädsel att döma. Han drar på en otymplig väska. I nypan har han en lapp som han studerar intensivt. Stegen är dröjande och han stannar upp vid hantverkarna och påkallar artigt deras uppmärksamhet.
"Excuse me. I´m sorry to bother you, I´m looking for this address... " Han sträcker fram lappen. Hantverkarsamtalet avstannar och chefen nappar till sig lappen.
"Well yes... this must be in Berga, let me see..." Han rynkar pannan, funderar ett ögonblick och säger sedan halvt för sig själv halvt till en av killarna:
"Men du ska ju till Berga, eller hur, få se nu, det här måste ju vara alldeles i närheten..."
Han tittar sig omkring med en smått belåten min. Kanske inser han att han just nu har chansen att både göra en god gärning och samtidigt plocka pluspoäng och vinna respekt. Spontant eller medvetet? Har det någon betydelse? funderar Peter för sig själv, där han står på första parkett. På några minuter avhandlas logistiken runt uppdragen och den kepsprydde vänder sig till mannen och erbjuder honom utan krusiduller en skjuts till hans adress. Mannen hinner knappt reagera förrän en av de andra killarna öppnar bakdörrarna på firmabilen och lastar in hans väska bland verktygen. Så vänder sig kepsen till mannen och säger med ett brett leende:
"Now when you go back to India you can tell your friends how we treat our guests in Sweden."
En häpen turist stuvas in på passagerarsätet och åker iväg. Kvar på trottoaren står Peter fylld av glädje även han över det han sett. Det finns nog en kvalitet och ett värde i sig, att behandla andra människor positivt, tänker han. En stolthet att få agera turistambassadör och att leverera ett varmt mottagande till en vilt främmande människa. Och samtidigt få chansen att lufta sina språkkunskaper förstås.

Nu under sensommaren har du fortfarande chansen. Att vara värd för den plats som är din. För det land där du bor. För det ställe där du jobbar. Missa inte ett enda tillfälle. Hör av dig till oss sen och berätta om ditt bästa möte!

Tack Peter Larsson, utvecklingschef på Hyresgästföreningen, region Skåne.
Text: Katarina Bergström

 

 

DELA INLÄGG

Facebook Twitter Blogger

Om värdskap - värdskapsfilosofin

Om värdskap - värdskapsfilosofin Nu kan du beställa värdskapfilosofin i tryckt format. Skriften är på 34 sidor och innehåller tio delar om värdskap och konsten att få människor att känna sig välkomna. Pris 55:-/st Vid beställning, kontakta kicki@vardskapet.se
BÖCKER FRÅN VÄRDSKAPET
DET GODA VÄRDSKAPET DET GODA VÄRDSKAPET
Boken om konsten att få människor att känna sig välkomna. En konst som utövas mot gäster, kollegor och oss själva.
Läs mer
KALENDER