Vad är Värdskap?
KALENDER
PRENUMERERA NU

En gång i månaden kommer Värdskapsbrevet med en inspirerande historia, nyheter samt information om utbildningar och arrangemang!

Om värdskap - värdskapsfilosofin

Om värdskap - värdskapsfilosofin Nu kan du beställa värdskapfilosofin i tryckt format. Skriften är på 34 sidor och innehåller tio delar om värdskap och konsten att få människor att känna sig välkomna. Pris 55:-/st Vid beställning, kontakta kicki@vardskapet.se

NY BOK - LEDA SOM VÄRD

NY BOK - LEDA SOM VÄRD Den här boken är en hyllning till alla operativa chefer som får världen att fungera i verkligheten. 
Läs mer
BÖCKER FRÅN VÄRDSKAPET
DET GODA VÄRDSKAPET DET GODA VÄRDSKAPET
Boken om konsten att få människor att känna sig välkomna. En konst som utövas mot gäster, kollegor och oss själva.
Läs mer
SAGT OM VÄRDSKAP
Både hjärna och hjärta måste vara med.
KONTAKTINFORMATION
Post:
c/o United Spaces
Box 190
SE-101 23 Stockholm

Besök:
United Spaces Waterfront Building
Klarabergsviadukten 63
SE-111 64 Stockholm

info@vardskapet.se
Tel: 08-714 08 10
VÄRDSKAPET I SOCIALA MEDIER
Skriv ut
Värdskapsbloggen

Att se en någon

Jan Gunnarsson
PUBLICERAD 5/3 17:55

Oftast är jag en ”ingen”. Jag sitter i en buss full av andra ”inga”. Jag kommer in i butiken som kund, en ”ingen”. Oftast är vi just det, en ”ingen”. Vi snurrar runt i en värld som plånböcker, passagerare, sjuka, besökare, kunder, studenter, äldre, unga, som nummer. Och visst, ibland är det skönt att vara just en ”ingen”.

Men så händer det att vi för en stund är en ”någon”. När vi inte bara upplever bra service, ett trevligt bemötande, utan ett äkta värdskap. Vi känner oss väntade, ett vackert ord som andas vänskap och att någon har tänkt att vi ska komma. Vi känner oss önskade. Vi möts med värdighet, respekt och omtanke. För den vi möter är vi någon. Sedda som människor av en medmänniska.

Det kan vara korta stunder som när jag kommer in på Systemet och möter någon som verkligen är intresserad av vad det är för fisk jag ska bjuda mina vänner på när jag vill ha tips om ett gott vitt vin. Eller på Starbucks när någon tittar upp med ett leende och stolt säger ”låt mig se, en grande koffeinfri latte på lättmjölk och med en skvätt hasselnöt.. ja just det… extra varm, to go.. visst var det så du vill ha det?”

Lika viktigt är att vi ser den vi möter som en "någon" och inte som en ”ingen”. 

Jag tänker på Abel, en chilenare som slagit rot i Sverige. Han berättar om den första dagen på jobbet som busschaufför.

"Jag fick en sträcka som inte var den jag skulle köra egentligen, men vad göra. Det var mellan Göteborg och Strömstad. När jag rullade ut från busstationen på väg norrut, så insåg jag att jag inte skulle veta alla stopp. Jag blev lite svettig och undrade vad jag skulle göra. Efter ett tag samlade jag mod, tog mikrofonen och berättade för den nästan fulla bussen, att detta var min första dag på jobbet och att jag aldrig kört denna sträcka, och nu undrar jag om det finns någon eller några som kan hjälpa mig. Och det gjorde det. Två personer kom fram och förklarade att de kunde vägen utan och innan. En gick av halvvägs och den andre hjälpte mig hela vägen till Strömstad. Alla ombord tyckte att det var lite roligt, jag bad säkert om ursäkt 10 gånger och när folk gick av sa många "hejdå och lycka till". Någon dag senare när jag kom till jobbet blev det alldeles tyst i fikarummet då jag steg in. Lite skumt, tyckte jag. Sedan ropade alla GRATTIS och pekade mot anslagstavlan. Gissa om jag blev förvånad när jag hade fått Dagens Ros i GöteborgsTidningen och när mina kollegor tog fram en tårta för att fira det hela. Sverige och mina arbetskompisar välkomnade mig verkligen!"

När jag kommer till ett hotell är det en ”någon” som står bakom receptionsdisken. En människa som står där kanske med tunga ögonlock, efter att ha checkat in- och ut människor hela dagen. Jag kan möta den personen som en någon och inte bara som en maskin som står där.

När jag nästa morgon lämnar mitt rum, tittar jag alltid ner i toastolen så att den är ren. För någon stund senare kommer en någon och ska städa efter mig.

Värdskap är konsten att få människor att känna sig välkomna, att vara en ”någon” i värld där vi oftast är en ”ingen”. Gästskap är att vi ser den vi möter som en ”någon”. Ett vackert möte uppstår.

”Hej Janne, vad kul att se dig här igen, hur går det med boken?”

Text: Jan Gunnarsson

 

DELA INLÄGG

Facebook Twitter Blogger