Vad är Värdskap?
KALENDER
PRENUMERERA NU

En gång i månaden kommer Värdskapsbrevet med en inspirerande historia, nyheter samt information om utbildningar och arrangemang!

Om värdskap - värdskapsfilosofin

Om värdskap - värdskapsfilosofin Nu kan du beställa värdskapfilosofin i tryckt format. Skriften är på 34 sidor och innehåller tio delar om värdskap och konsten att få människor att känna sig välkomna. Pris 55:-/st Vid beställning, kontakta kicki@vardskapet.se

NY BOK - LEDA SOM VÄRD

NY BOK - LEDA SOM VÄRD Den här boken är en hyllning till alla operativa chefer som får världen att fungera i verkligheten. 
Läs mer
BÖCKER FRÅN VÄRDSKAPET
DET GODA VÄRDSKAPET DET GODA VÄRDSKAPET
Boken om konsten att få människor att känna sig välkomna. En konst som utövas mot gäster, kollegor och oss själva.
Läs mer
SAGT OM VÄRDSKAP
Både hjärna och hjärta måste vara med.
KONTAKTINFORMATION
Post:
c/o United Spaces
Box 190
SE-101 23 Stockholm

Besök:
United Spaces Waterfront Building
Klarabergsviadukten 63
SE-111 64 Stockholm

info@vardskapet.se
Tel: 08-714 08 10
VÄRDSKAPET I SOCIALA MEDIER
Skriv ut
Värdskapsbloggen

MEDGES EJ

Jan Gunnarsson
PUBLICERAD 14/6 18:0

Står det på den lilla skärmen där jag stuckit in betalkortet. Tar ut det och gnuggar chippet. ”Medges Ej”, igen. Lämnar butiken utan mina varor och ringer hustrun som sköter privatekonomin. Hon förklarar att jag antagligen använt upp min limit, ”men jag sitter i ett möte så jag kan inte tala nu”. Går iväg till Swedbank, vår bank, ok inte helt vår,. De säger att det inte är deras kort utan SJ som ger ut kortet tillsammans med SEB. Jag förklarar att jag skulle behöva lite cash och de säger att det ligger ett Swedbank kontantkontor runt hörnet. 

Någon minut senare kommer jag in i en lokal full med folk med nummerlappar. Luften är tät. Tar en lapp och sätter mig på ett hörn av en sittpall där det redan sitter en i väntans tider. Inser att jag kommer att få sitta där ett tag. 

Känner att stämningen är irriterad och det verkar som det är något fel på luftanläggningen. Efter ett tag grymtar någon, ”jävla skitbank” slänger sin kölapp på golvet och går där ifrån. Några suckar för att ge sitt bifall. Jag behöver lite sedlar så jag sitter kvar. Efter en evighet kommer jag fram till kassan. På andra sidan disken sitter en tjej med ett mjukt leende. Jag säger att jag vill ha 1000 kronor i kontanter och lägger lite klämkäckt till att hustrun satt en låg limit på mitt kort. Hon ler än mer. Medan hon knackar på datorn säger jag:

”Du, det är rätt irriterat i lokalen.”

”Jo jag märker det.”

”Alltså, jag tror på marknadsekonomi men det känns nästan stötande att läsa om bankens miljardvinster samtidigt som det ska vara så här.”

”Jo, för oss också”, säger hon, nu utan leendet

Känner mig lite skamsen för att jag inte tänkt på henne och kollegerna som ska behöva arbeta i denna miljö.

”Jag förstår det måste vara jobbigt.”

”Mm.” Hennes leende är nu ersatt av ett par uppgivna mungipor.

Hon ger mig kontanterna.

”Tack. Ha det så bra, hoppas ni får en bättre arbetsmiljö.”

”Tack ha det gott själv, var försiktig med pengarna nu annars kanske limiten åker ner ett steg till!”

Jag kommer ut på gatan och tänker att bristande värdskap ofta är signerat ett ledarskap som inte förmått skapa rimliga förutsättningar för medarbetarna så att kunderna ska känna sig väntade och välkomna. 

Precis som jag tänker att det även gäller en och annan medarbetare som trots rätta förutsättningar inte bidrar till ett inkluderande och välkomnande bemötande.

Oavsett vem borde det innebära Medges Ej!

Text: Jan Gunnarsson

DELA INLÄGG

Facebook Twitter Blogger