Vad är Värdskap?
KALENDER
PRENUMERERA NU

En gång i månaden kommer Värdskapsbrevet med en inspirerande historia, nyheter samt information om utbildningar och arrangemang!

Om värdskap - värdskapsfilosofin

Om värdskap - värdskapsfilosofin Nu kan du beställa värdskapfilosofin i tryckt format. Skriften är på 34 sidor och innehåller tio delar om värdskap och konsten att få människor att känna sig välkomna. Pris 55:-/st Vid beställning, kontakta kicki@vardskapet.se

NY BOK - LEDA SOM VÄRD

NY BOK - LEDA SOM VÄRD Den här boken är en hyllning till alla operativa chefer som får världen att fungera i verkligheten. 
Läs mer
BÖCKER FRÅN VÄRDSKAPET
DET GODA VÄRDSKAPET DET GODA VÄRDSKAPET
Boken om konsten att få människor att känna sig välkomna. En konst som utövas mot gäster, kollegor och oss själva.
Läs mer
SAGT OM VÄRDSKAP
Både hjärna och hjärta måste vara med.
KONTAKTINFORMATION
Post:
c/o United Spaces
Box 190
SE-101 23 Stockholm

Besök:
United Spaces Waterfront Building
Klarabergsviadukten 63
SE-111 64 Stockholm

info@vardskapet.se
Tel: 08-714 08 10
VÄRDSKAPET I SOCIALA MEDIER
Värdskapsbloggen

Jan Gunnarsson

Inspiratör, författare - och Värdskapets grundare. 

Mina inlägg

MEDGES EJ
Står det på den lilla skärmen där jag stuckit in betalkortet. Tar ut det och gnuggar chippet. ”Medges Ej”, igen. Lämnar butiken utan mina varor och ringer hustrun som sköter privatekonomin. Hon förklarar att jag antagligen använt upp min limit, ”men jag sitter i ett möte så jag kan inte tala nu”. Går iväg till Swedbank, vår bank, ok inte helt vår,. De säger att det inte är deras kort utan SJ som ger ut kortet tillsammans med SEB. Jag förklarar att jag skulle behöva lite cash och de säger att det » LÄS MER

E är ju ingen gångplats!
Jag minns en tid när människan som mötte kunden, besökaren, invånaren skulle vara en glad, empatisk och serviceinriktad person Gärna lite säljare och helst iförd ett varmt leende. Och visst, det är ju något fint och trevligt över det.  Men idag handlar det lika mycket om något helt annat. Välkommen till digitaliseringens era som sköljer över allt och alla. Till en värld där det mesta görs och än mer kommer att göras av kunderna själva. Vi sköter våra bankärenden själva, vi skannar själva maten i » LÄS MER

Att se en någon
Oftast är jag en ”ingen”. Jag sitter i en buss full av andra ”inga”. Jag kommer in i butiken som kund, en ”ingen”. Oftast är vi just det, en ”ingen”. Vi snurrar runt i en värld som plånböcker, passagerare, sjuka, besökare, kunder, studenter, äldre, unga, som nummer. Och visst, ibland är det skönt att vara just en ”ingen”. Men så händer det att vi för en stund är en ”någon”. När vi inte bara upplever bra service, ett trevligt bemötande, utan ett äkta värdskap. Vi känner oss väntade, ett vackert o » LÄS MER

En trygg hamn
”Jag kunde komma hem till min mormor, hon var alltid lika glad när jag kom och hon hade all tid i världen att vara med mig, att lyssna på mig och allt jag hade att berätta. Mellan mina långa utläggningar om vad som hänt och vad jag höll på med, lyckades hon ibland få in ett litet ’oj’, ’jaså’, ’nämen” och ’tänka sig’. Det kändes så gott att vara där”, sa en seminariedeltagare på min fråga när de verkligen känt sig välkomna i sitt liv, ”så bjöd hon på goda kakor också”. Att få människor att känna » LÄS MER

Medkänsla på tåget
Jag sitter ensam i en inglasad hörna på väg tillbaka mot Stockholm. Något händer längre ner i vagnen. När jag tittar upp ser jag en tjej studsa upp från sin stol och närma sig min del av vagnen och jag hör hur hon börjar tala med konduktören utanför min kupé. Tjejen säger att hon inte kan sitta kvar på sin plats för att killen mitt emot ”är full eller drogad eller nåt, han sitter och spottar och skriker saker och jag har bokat första klassbiljett för att jag ville ha lite lugn och ro och kunna a » LÄS MER

Om Kicki Grunditz
Passion. Erfarenhet. Glädje. Tre ord som beskriver Kicki.  Kickis passion är att utveckla människor som i sin tur vill utveckla verksamheter och platser. ”Jag mår helt enkelt bra av att se människor växa.”  Kicki har lång erfarenhet av att designa och genomföra företagsanpassade utbildningar, träningar och föreläsningar inom områden som ledarskap, kommunikation, värdskap, bemötande, service och försäljning. Hon coachar även ledare och medarbetare, både inom privat och offentlig sektor – individu » LÄS MER

Ett par koppar värdskap.
Det finns forskning som visar att om vi gör en vänlig handling mot någon så kommer den människan att göra något för en annan person och den personen i sin tur gör något för ytterligare någon. Värdskap är smittsamt! Och ibland kan andra människors generositet bli en viktig del av ett minne från en resa. Så här berättar en ”värdskapare” från sin semester i USA: ”En hyrbil tar oss fram längs Route 101 från Seattle till LA, en sån där resa man bara måste göra nån gång i livet. Det är en upplevelse g » LÄS MER

Poliser med värdskap!
Till larmcentralen kom ett samtal från någon som hört skrik och gråtande från en lägenhet i Rom. När polisen kom dit var allt de fann ett äldre par. De två grät inte för att ett brott hade begåtts utan för att de kände sig så ensamma och för att de nåtts av tragiska nyheter. Paret polisen mötte var runt 90 år och hade varit gifta i 70 år. Nu satt de där utan besökare sedan länge när många andra i huset och deras släktingar var på semester. ”Livet är inte alltid enkelt”, sa den av poliserna till » LÄS MER

Då blommar vi
”Vad vackert det blir på bladen innan solen hunnit torka upp all dagg.” ”Ja, och den här morgonen går det nog fort.” Klockan är strax före nio när vår planeringsdag börjar på Café Systrarna Voltaire & Helin’s uteservering nedanför Skansen mot det som snart blir Djurgårdskanalen. Temat för dagen är hur vi ska få ut mer av värdskap i Sverige, hur vi ska få oss själva och vår verksamhet att växa, om ett nästa steg i vår snart 13-åriga värdskapsresa.  ”Vad är det som gör att en människa växer och va » LÄS MER

Den välkomnande organisationens ledarskap
Att sätta fokus på mötet mellan människor är en långsiktig investering och en avgörande faktor för framgång. Värdskap syftar till att skapa meningsfulla möten som bygger starka relationer mellan kunder, medarbetare och partners. Men vad krävs av ledarskapet för att skapa en kultur som brinner för värdskap? Det handlar om konsten att få människor att vilja värdskap, att det inte bara är något de måste göra. Som ledare handlar det inte bara om att inspirera andra utan lika mycket om att skapa rätt » LÄS MER