Vad är Värdskap?
KALENDER
PRENUMERERA NU

En gång i månaden kommer Värdskapsbrevet med en inspirerande historia, nyheter samt information om utbildningar och arrangemang!

Om värdskap - värdskapsfilosofin

Om värdskap - värdskapsfilosofin Nu kan du beställa värdskapfilosofin i tryckt format. Skriften är på 34 sidor och innehåller tio delar om värdskap och konsten att få människor att känna sig välkomna. Pris 55:-/st Vid beställning, kontakta kicki@vardskapet.se

NY BOK - LEDA SOM VÄRD

NY BOK - LEDA SOM VÄRD Den här boken är en hyllning till alla operativa chefer som får världen att fungera i verkligheten. 
Läs mer
BÖCKER FRÅN VÄRDSKAPET
DET GODA VÄRDSKAPET DET GODA VÄRDSKAPET
Boken om konsten att få människor att känna sig välkomna. En konst som utövas mot gäster, kollegor och oss själva.
Läs mer
SAGT OM VÄRDSKAP
Både hjärna och hjärta måste vara med.
KONTAKTINFORMATION
Post:
c/o United Spaces
Box 190
SE-101 23 Stockholm

Besök:
United Spaces Waterfront Building
Klarabergsviadukten 63
SE-111 64 Stockholm

info@vardskapet.se
Tel: 08-714 08 10
VÄRDSKAPET I SOCIALA MEDIER
Värdskapsbloggen

Katarina Bergström

Föreläsare, utbildare och ansvarig för programverksamheten.

Mina inlägg

Bättre bemötande med eftertanke i förväg
Tillhör du dem som ibland ångrar det du gjorde – eller inte gjorde? Ofta vet jag i efterhand precis vad jag skulle ha gjort. Det är så lätt att vara efterklok. Men att tänka efter före och agera utifrån sina insikter är betydligt svårare. När det gäller bemötande är det här särskilt intressant. Hur går det till att utveckla bättre bemötande? Jag tror att det finns mycket att vinna på att vända på tanken. Vad sägs om mer ”förtanke”? Eftersom vi inte alltid vet vad som ska hända kan vi tänka i för » LÄS MER

Letar du fel eller letar du rätt?
Varför är så lätt upptäcka fel och brister och så mycket svårare att uppmärksamma det som är rätt och bra? Inte minst när det gäller bemötande, service och värdskap hakar vi gärna upp oss på det som går snett. Nog är det väl smartare att ha siktet inställt på det som människor gör bra? I sommar tränar jag själv på mitt synsätt - från felsökare till rättfinnare helt enkelt. Här är träningstips och tre vinster att hämta hem: 1. JAG KAN LÄRA MIG SJÄLV NÅGOT Jag utrustar mig med nyfikenhet, en sorts » LÄS MER

Tillåtet och önskvärt i kundupplevelsen
Tjejen i shorts och rutig skjorta på kajakuthyrningen är alldeles säkert en sommarjobbare. Hon hälsar vänligt på oss och när jag säger att jag bokat en K2 havskajak över dagen säger hon med eftertryck: ”Nämen vad roligt, ni kommer att få det helt underbart idag!” Hela hon strålar av glädje. Den smittar av sig och de praktiska bestyren går som på räls. När kajaken och utrustningen ligger på bryggan säger hon: ”Nu får ni packa i er egen takt så kommer jag tillbaka om en stund. Och om ni vill ha ti » LÄS MER

Röj undan hindren!
Viktigaste dagen den här veckan blev konferensdagen ”Att undanröja hinder”, fullmatad med intressanta föreläsare på temat tillgänglighet. Stora strategier och små detaljer, som valet av ord till exempel. Idag säger vi inte längre ”handikappad” eller ”funktionshindrad” utan mer vanligt är funktionsnedsättning. Eller ännu modernare, funktionsvariation! Några säger att vi har olika funktionsuppsättning. Eller funktionsskillnader. Människor fungerar på olika sätt helt enkelt, varken bättre eller säm » LÄS MER

Träna värdskapsmusklerna!
Det är trångt på cykelbanan. Jättetrångt. Men på Skeppsbron lossnar det och cyklisten framför mig pinnar på. Hennes moderna långa kappa fladdrar oroväckande nära ekrarna i bakhjulet. När som helst kommer den att fastna. Det är lätt att bara tänka att det är korkat av henne. Det kräver lite mer ansträngning att cykla ikapp. Jag gör det. ”Hallå där, din kappa kommer att fastna i bakhjulet!” Hon tittat oförstående på mig, sen sneglar hon bakåt och ser fladdret. Då fattar hon vidden av det hela och » LÄS MER

Nå resultat med värdskap
Utgångsläget kunde inte varit sämre. Eller bättre. När Malin Valentin 2011 började som ansvarig för kommunikation och värdskap på Postmuseum i Stockholm var kundnöjdheten allt annat än smickrande. Men bottenläget innebar också en stor utvecklingspotential och Malin startade förändringsarbetet med att sätta varumärket på plats. Parallellt höjdes nivån på utställningarna och snart påbörjades arbetet med att utveckla värdskapet utifrån varumärksprofilen. Alla anställda fick gå en värdskapsutbildnin » LÄS MER

Omtanke utan baktanke
Idag fick vi fint besök när Love Swartz, Torbjörn Berglund från Sörmlandsidrotten och Åsa Ekdahl från Eskilstuna Gymnastikförening gästade oss för en frukostföreläsning om värdskap i framtidens idrottsförening. Många kloka tankar om både struktur och värdegrund men framförallt om välkomnande omtanke och glädje i vardagens alla möten. Till dig som inte var med, delar vi vidare Åsas egen topplista för framgång med värdskap: Närvaro – på alla plan. Blick, kroppsspråk, tal, uttryck. Skapa delaktighe » LÄS MER

Hur bemöter vi varandra?
Här får den enastående Marie Hav Lindkvist en kram av Anja Kontor, efter presentationen på inspirationsdagen "Hur bemöter vi varandra?" Marie har startat Hopptimiststiftelsen och anordnade denna inspirationsdag där jag fick vara med och inleda med att prata om värdskap. Det blev en givande dag för alla oss som var med. Så här skriver en deltagare till Marie: ”Vilken inspirerande inspirationsdag vi bjöds på idag - över förväntan när bemötande vävdes in med inslag av allt från inkluderande synsätt » LÄS MER

Vad jobbar du med - egentligen?
”Jag hjälper äldre människor att efter ett långt livs tjänst få lite guldkant på tillvaron.” Eller ”undersköterska på ett demensboende”? Ja, hur väljer du att presentera dig när du får den obligatoriska frågan ”… och vad jobbar du med?” Under en Diplomerad Värd-kurs nyligen kom vi att prata om hur man ser på sig själv och sitt jobb och vad det kan göra för självkänslan och arbetsglädjen. Om vi inte bara letar förskönande omskrivningar så är det intressant att fundera på: ”Vad är det jag gör - eg » LÄS MER

Värdskap på riktigt
Kul när uppdragsgivaren tar hand om hela värdskapet med glans! Här ser vi turismutvecklaren Anna Frykman som styrde upp hela kursdagen, tog emot deltagarna och dessutom fixade markservice med frukost, lunch och fika under värdskapsutbildningen Diplomerad Värd, för deltagare från besöksnäringen i Kungsbacka. Värdskap ”in action”, härligt att se! /Katarina » LÄS MER