Vackert bemötande handlar inte om bemötande

februari 6, 2019

Vi kan inte få en blomma att slå ut genom att dra i dess blad. Försöker vi lär bladen falla av och blomman vissna. Det är genom rätt näring, vatten och ljus den kommer att öppna sig och visa sin naturliga skönhet.

Samma sak är det med service, bemötande och ledarskap. Istället för att bara lära människor tekniken, dra ut ett bra bemötande, handlar det lika mycket om att grunda med ett välkomnande och inkluderande förhållningssätt.

Visst, vi behöver i alla yrken lära oss hur vi bemöter de verksamheten finns till för, kalla dem kunder, patienter, medlemmar, studenter eller vilken etikett vi än satt på de vi går till jobbet för.

Men än viktigare är kulturen vi arbetar i, om den är inkluderande och välkomnande och vårt eget sätt att se på oss själva och andra.

”Service ger man, värdskap är”, sa någon.

Så istället för att komma ner till stranden, hitta en eka med ålderns rynkor och lite ivrigt kasta på vit färg för att sedan snabbt ge sig ut, nästan innan färgen torkat, är värdskap att göra ett varsamt grundarbete, täcka det gamla träet med grundfärg och sedan lägga på den vita färgen. Då slipper vi dra upp ekan ständigt, efter att den billiga färgen flagnat.

Värdskap är ett samtal om vilka vi är, hur vi vill vara som människor, mot oss själva, mot varandra och andra. Om att insikten att vi delar en värld tillsammans.

Det är i den myllan som blomman vill öppna upp och bjuda på sig själv.